فهرست مطالب:
مقدمه
تزئینات وابسته به معماری ایران دوره اسلامی محمد یوسف کیانی
انواع موتیفها و عناصر تزئینی
نقوش هندسی
نقوش گیاهی
پالمت
گل لوتوس و آکانتوس
گل لوتوس
تاک و پیچک
نقش بلوط
نقوش حیوانی و انسانی و تلفیق آنها در آثار گچبری
چند نمونه از معماری و آثار گچبری
کاخ فیروزآباد
کاخ تیسفون
کاخ چال ترخان (ری)
کاخ کیش
کاخ بیشاپور
بررسی نقوش تزئینی در معماری اسلامی ایرانی
نقوش هندسی
نقوش پیچیده
نقوش غیر هندسی
نقش هندسی پیش از مغولان
منابع و مأخذ
مطالعه هندسی منطقی منجر به مهارت در همه هنرهای علمی می شود. در حالی که
مطالعه هندسی عقلانی (معنوی) منجر به مهارت در هنرهای ذهنی می گردد. به
منظور درک پایة ریاضی نقوش اسلامی باید با دقت تمام حرکت های ابتدایی در
هندسه را که غالباً به سهولت نادیده گرفته می شوند مورد توجه قرار داد.
نقطه، آغاز هنر اسلامی است، نقطه یعنی ساده ترین و واضح ترین مبداء و آغازی
برای هندسه که ماهیتش جزء اسرار است.
به طور مثال: اولین حرکات به سوی بعد را با یک نقطة نورانی شروع می کنیم،
اولین خط گسترش این نقطه است. وقتی به انتهای این گسترش می رسیم، حرکت
دورانی انجام می گیرد تا قلمرو دیگری را احاطه کند. با شکل گرفتن چنین
حصاری، یک دایره کامل می شود، دایره به معیاری تبدیل می شود که پایه و اساس
همة اشکال هندسی درون خویش را تشکیل می دهد. کیفیت اولیه و ذاتی دایره شش
تا بودن است که بر مبنای شعاع و ارتباطش با محیط دایره نشان داده شده است.
در دایرة اولیه و ترکیباتش شش ضلعی، یک گروه دایره های مماس با شعاع های
یکسان به شکل اصلی را به وجود می آورند: مثلث، مربع، شش ضلعی اهمیت نقطه از
نظر اسلامی این است که در نقاشی برای پیگیری منشاء های خلقت، مسیر به طرف
عقب نیست، بلکه به طرف درون است.
جهان لاهوتی، یا جهان شعورهای الهام گرفته تنها در دو بعد وجود دارد. به
معنی دیگر همچنانکه ذهن درون گرا، یا روح فرد به جستجوی سرچشمه های وجود
خویش می رود، به تدریج بدرون کشیده می شود و از جهان سه بعدی دور شده به
طرف عقاید و اصول محدودتر ولی قابل درک تر می رود.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.