دانلود مطالعات طراحی مجتمع کودکان بی سرپرست
فصل اول
شناخت موضوع: تعریف واژه ها،تاریخچه کودکان بی سرپرست،تعلیم و تربیت،انواع خانواده،روشهای نگهداری 1
1-1- تعریف واژه ها 2
1-1-1 کودک 2
1-1-2 کودک بی سرپرست 2
1-1-3 خانواده 2
خانواده 2
1-1-4 یتیم 2
1-1-5 فرزند شبانه روزی 3
1-1-6 مراقبت و پرورش 3
1-1-7 مربی یا مادریار 3
1-1-8 شیرخوارگاه 3
1-1-9 شبانه روزی 3
1-2 تار یخچه از کودکان بی سرپرست 3
1-2-1 پیشینه تاریخی حمایت از کودکان بی سرپرست در جهان 3
1-2-2 پیشینه تاریخی حمایت از کودکان بی سرپرست در ایران 4
1-3 حمایت از کودکان بی سرپرست در اسلام 5
1-4 چگونگی سرپرستی ایتام 6
1-5 تعلیم و تربیت7
1-5-1 مفهوم تعلیم و تربیت 7
1-5-2 نگاهی به سیر تحولی تعلیم و تربیت 8
1-5-3 تعلیم و تربیت در اسلام 9
1-5-4 تعلیم و تربیت جدید 10
1-5-5 آموزش و تربیت کودک 11
1-6 پدیده بی سرپرستی و عوامل آن 12
انگیزه و دلایل سپردن کودکان به مراکز شبانه روزی 12
1-6-1 عوامل طبیعی 12
1-6-2 عوامل غیر طبیعی 13
1-7 مشکلات کودکان بی سرپرست 14
1-7-1 مشکلات هویتی- شخصیتی 14
1-7-2 مشکلات اجتماعی 14
1-7-3 مراحل پذیرش در مراکز شبانه روزی 15
اقامت کودک در این مراکز در سه مرحله صورت می گیرد 15
1-7-4 سازمانهای ذیربط در رابطه با ساماندهی کودکان خیابانی 15
1-8 روشهای نگهداری وسرپرستی کودکان درایران 15
1-8-1 فرزند خواندگی 15
1-8-2 امین موقت 16
1-8-3 شبه خانواده 16
1-8-4 مراکز نگهداری گروهی 16
1-9 مقا یسه عملکرد خانه و پرورشگاه 17
1-9-1 عملکرد خانه و پرورشگاه 17
1-9-2 ارتباط اجتماعی خانواده و فقدان آن در پرورشگاه 17
1-10 واحدهای نگهداری کودکان بی سرپرست 18
1-10-1 شیرخوارگاه 18
1-10-2 شبانه روزی مجتمع خدماتی- حمایتی 19
1-10-3 شبانه روزی زیر نظر مستقیم سازمان بهزیستی 19
1-11 خانواده و نقش های مختلف آن 19
1-122 انواع خانواده 20
1-12-1 خانواده هسته ای 20
تفاوت در ابعاد 20
1-12-2 خانواده گسترده 20
1-12-3 خانواده روستایی و عشایری 20
1-13 کارکردهای خانواده 21
1-14 مقایسه آمادگی جوامع روستایی و شهری در پذیرش کودکان بی سرپرست 22
1-15 فعالیت های هنری کودکان و ویژگی های آن ها 23
1-15- 1 تأثیر قصه در کودکان 23
1-15-2 نقش آواز خوانی و ترانه محلی 24
1-15-3 نقاشی کودکان 25
1-15-4 زیبایی شناسی و تأثیرات روانی رنگ در نقاشی 26
1-16 معرفی رو شهای موجود جهانی 26
1-16-1 دهکده های SOS 26
1-16-2 Residential care unite 27
1-16-3 شبه خانواده های بزرگ 28
1-16-4 House parent28
1-17 انواع روشهای مراقبتی 29
1-17-1 روشهای مراقبتی رایج در دنیا 29
1-17-1-1 خانواده های فاستر 29
به سه روش این کودکان به خانواده ها سپرده می شوند 29
1-17-1-2 شبه خانواده 30
1-17-1-3 فرزند خواندگی 30
1-18 روش های رایج و مراکز نگهداری در ایران 30
1-18-1 پرورشگاه های وابسته به شهرداری 30
1-18-2 جمعیت خیریه فرح پهلوی 30
1-18-3 انجمن های حمایت از کودکان 30
1-18-4 تغییرات حاصل در مراکز و شیوه نگهداری بعد از انقلاب 31
1-18-5 سازمان هایی که تحت نظارت بهزیستی در این زمینه فعالیت می کنند عبارتند از 31
1-19 نتیجه گیری 32
فصل دوم
مطالعات تطبیقی 34
بررسی مصادیق داخلی و خرجی 34
2-1 بررسی نمونه های موجود در جهان و مقایسه نقاط ضعف و قوت آنها 34
2-1-1 دهکده SOS آکابا در اردن 35
2-1-2 پرورشگاه باتملی 36
2-1-3 امید دختران و پسران 36
2-1-4 خانه کودکان استون 37
2-1-4-1 اقامتگاه ها 37
2-1-4-2 خانه گروهی 37
2-1-4-3 بخش خدمات درمانی 38
2-1-5 شیرخوارگاه ANGELE 38
2-2 نمونه های فعلی در ایران 38
2-2-1 شیرخوارگاه آمنه 38
2-2-1-1 اداری 39
2-2-1-2 قرنطینه 39
2-2-1-3 بخش زرد 40
2-2-1-4 زرد پایین 40
2-2-1-5 زرد بالا 40
2-2-1-6 آبی 40
2-2-1-7 بخش قهوه ای 41
2-3 شبانه روزی شهید قدوسی 41
2-3-1 بخش خوابگاهی 41
2-4 شبانه روزی بوشهر42
فصل سوم
معرفی فضاهای تشکیل دهنده و ارائه برنامه ی فیزیکی 43
3-1 جمعیت و سن مخاطبین پروژه 43
3-1-1 سن مخاطب پروژه 43
3-1-1-1 دلایل انتخاب سنین مخاطب 43
3-1-2 جمعیت مخاطب پروژه 44 3-1-2-1 دلایل انتخاب جمعیت مخاطبین پروژه 44
3-2 ضوابط بالا دست و استاندارد فضای معماری 44
3-2-1 فضاهای مطلوب و مناسب کودکان 44
3-2-1-1 فضاهای جذاب کودکان 45
3-2-2 فضاها، ویژگی ها، نیازها، تجهیزات فضایی 48
3-2-2-1 فضاهای اصلی عبارتند از 48
3-2-2-1-1 ورودی 48
3-2-2-1-2 فضای انتظار 49
3-2-2-1-3 فضای اداری 49
3-2-2-1-4 فضای پذیرش 50
3-2-2-2 بخش های کودکان 50
3-2-2-2-1 بخش شیرخوار 50
3-2-2-2-2 بخش نوپا 51
3-2-2-2-3 بخش نوباوه 51
3-2-3 فضاهای بهداشتی 53
3-2-4 فضاهای ارتباطی 53
3-2-5-1 آشپزخانه 53
3-2-5-2 انبار 54
3-2-5-3 موتورخانه 54
3-3 برنامه فیزیکی 55
3-3-1 فضاها 55
3-3-1-1 فضاهای خصوصی 55
3-3-1-2 فضاهای عمومی 55
3-3-1-3 فضاهای روباز 55
3-3-1-4 فضاهای جنبی و خدماتی 56
بررسی ضوابط و استانداردهای فضاهای تشکیل دهنده 60
3-4 کیفیت فضاها 60
3-5 قواعد و معیارها 62
3-5-1 ابعاد جسمانی کودکان 62
3-7 اصول مکان یابی و شرایط محیطی 63
ویژگی های مکان استقرار مهد کودک از 2 جنبه بررسی می شود 64
3-7-1 توپوگرافی 64
3-7-2 شرایط اقلیمی 64
3-8 فضای بازی 64
3-9 رنگ در فضای زندگی کودک 65
3-9-1 تأثیر رنگ در روحیه و رفتار کودکان 65
3-10 روش های کنترل صدا 66
3-10-1 کنترل سر و صدای داخل ساختمان 66
3-11 شرایط دمایی و هوایی مناسب 66
3-12 تجهیزات 67
3-13 اصول ایمنی طراحی فضاهای کودکان 68
3-14 بازی و زمین بازی کودکان 70
3-14-1 تأمین ایمنی کودکان در زمین های بازی 73
3-15 استاندارد ابزارهای بازی 75
4-12 گیاهان متناسب با محیط های بازی کودکان 80
فصل چهارم
شناخت بستر طرح در سطح کلان (ویژه گیهای اقلیمی و معماری سقز)
و خرد (تجزیه و تحلیل سایت) 83
4-1 استان کردستان 83
4-1-1 موقعیت جغرافیایی شهرستان سقز 84
4-1-2 موقعیت جغرافیایی 84
4-1-3 برسی جمعیت شهرستان سقز 86
4-1-4 آب وهوای شهرستان سقز88
4-1-5 شرایط اقلیمی 89
4-1-6 دما 90
4-1-7 فشار هوا و رطوبت 91
5-1-8 باد 93
4-1-9 آموزش و پرورش 93
4-1-10 طرح های مورد نیاز اجرا 94
4-2 شناخت و تحلیل سایت مورد نظر 95
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.