نقش برتر پارس ، معماری، عمران، شهرسازی ، مرمت

نقش برتر پارس ، معماری، عمران، شهرسازی ، مرمت
نقش برتر پارس ، معماری، عمران، شهرسازی ، مرمت

سلام این وبلاگ زیر مجموعه نقش برتر است آدرس سایت اصلی nbpars.ir
برای خرید هر محصول روی لینک آن کلیک و پس از پرداخت بلافاصله دانلود کنید.

کلمات کلیدی

پاورپوینت

دانلود

pptx

دانلود پاورپوینت

پاورپوینت بررسی معماری

پاورپوینت موزه هلسینکی اثر استیون هول

پاورپوینت بررسی نوشهرگرایی

پاورپوینت بررسی

بررسی

پاورپوینت موزه گوگنهایم بیلبائو اثر فرانک او گری

تحلیل و آنالیز مجتمع تجاری مثلث

پاورپوینت فرشید موسوی

فایل پاورپوینت

هتل پنج ستاره

سونگ جیانگ

بررسی و تحلیل معماری

پاورپوینت بررسی عناصر و جزئیات سالن های ورزشی

پاورپوینت بررسی تاریخچه و عناصر ساختاری معماری قاجاریه

پاورپوینت بررسی و تحلیل خانه چارلز انیس اثر فرانک لوید رایت

پاورپوینت بررسی ویژگی های بامبو

انسان طبیعت معماری

پاورپوینت مرمت عمارت مسعودیه تهران

-پاورپوینت

پارپوینت بررسی روستای شهرستانک

زندگینامه

مدل تری دی اسکچاپی آب انبار 4 بادگیری ایرانی

پلان و نمای اتوکد یخدان های دوقلوی سیرجان

نقشه های اتوکدی آب انبار گذر نو کاشان

پاورپوینت مجموعه فرهنگی برج آزادی

پاورپوینت بررسی موزه لوور ابوظبی اثر آتلیه ژان نوول

بایگانی
نویسندگان

مطالعات طراحی مرکز سماع و رقص های آیینی ایران

پنجشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۴ ق.ظ
مطالعات طراحی مرکز سماع و رقص های آیینی ایران

تاریخ ایجاد 18/07/2017 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 220 برگ ورد   قیمت: 17000 تومان   حجم فایل: 8231 kb  تعدادمشاهده  18



مطالعات طراحی مرکز سماع و رقص های آیینی ایران ، رساله معماری 
 
بخشی از مطلب
سماع، داستان تعالی روح است. راهکاری است برای تجلی انسان کامل؛ در حقیقت جایگاه انسان کامل در جهان امروز نمایان می شود و توجه انسان از مادیت به معنویت سوق داده می شود.
 سماع، تأثیر گذار است، زیرا حتی شخصی بدون کوچکترین آشنایی با رفتار و تعلیمات مولوی بلافاصله درک می کند که سماع دنیای کاملا ً متفاوتی را نشان می دهد. در حقیقت سماع و تفکرات مولانا درهایی به روی حقایق ماورای دنیای مادی می باشند. در مراسم سماع، در آن  حال ِ چرخش و تسلیم محض، شوری نهفته است که هم چرخنده و هم بیننده را به وجد می آورد. مراسم سماع، در واقع نماد نیاز به هدایت و همراهی پیر و مرشد در طی طریق است. بدین معنی که بهترین طریق، قدم گذاشتن در جای پای شیخ کاملی است که قبلا ً آن راه را طی کرده است و در ادامه گذشتن از نقاطی است که او در آن گام برداشته است و این تنها به امید رسیدن به مرحله یقین به خدا انجام می شود. وقتی که روز ملاقات با خدا  فرا می رسد، سخت ترین مرحله این بلوغ، مبارزه با نفس خود است. احساسات ما، از قبیل خشم، حسد، حرص، نفرت و ترس، عادات و اعمالی که جزیی از ذات ما شده اند و هویت ما را تشکیل می دهند، دیوار هایی هستند که مانع دیدن نور پنهان در درونمان می شوند؛ تمام این ها چون لایه ای از غبار هستند که سطح آیینه را کدر می کند برای مشاهده در آیینه ای که خدا در آن تجلی می کند این لایه غبار باید پاک شود.
امروزه مراسم سماع در شهرهایی همچون قونیه ، قاهره و حلب به صورت با شکوهی برگزار می شود. در کشور ترکیه، شهر قونیه به واسطه ی مقبره ی مولانا از شهرت خاصی در جهان بر خوردار است. در این شهر، مرکز فرهنگی قونیه تلاش گسترده ای در جهت حفظ و احیای آئین رقص سماع و اشعار مولانا دارد؛ با توجه به ادعاهای جدید کشور های همسایه نسبت به مالکیت آئین های ایرانی، پس وجود یک مجموعه برای بیان ایرانی بودن این مراسم لازم است.
" به گفته ی تولستوی: هنر یک فعالیت انسانی است، بدین معنی که  شخص عالمانه و با استفاده از برخی نشانه های خارجی ، احساساتی را که تجربه کرده است به دیگران سرایت می دهد و این دیگران مبتلای این احساسات می شوند و خود، آن ها را تجربه می کنند".
عده ای منشأ هنر را ناشی از تقلید انسان از طبیعت میدانند عده ای دیگر همچون کارل بوخر  عقیده دارند انسان از ابتدا به دنبال یافتن غذا و ساختن پناهگاه به ناچار مجبور به کار فراوان بوده است آنها برای انجام کارها نیازمند ضرب-آهنگ  بودند که بدین ترتیب حرکت اندام ها منظم می شود و انجام کار آسانتر .
چنین به نظر میرسد که رقص از ابتدایی ترین هنر هاست. افرادی همچون فریزر معتقدند که رقص در آغاز حرکتی جادویی بوده زیرا بر اساس ادا در آوردن و تقلیدی اجرا می شده است. به نظر فریزر تقلید یک عمل سبب اجرای آن می شود. رقصیدن یک جنگ نشانگر پیروزی بر دشمنان است "برای انسان ابتدایی جادوی تقلیدی مجسم کردن یک موجود زنده با تصویر یا مجسم به وی امکان چیره شدن بر آن را میسر می کرده است" به هر صورت بر طبق مطالعات گسترده بر روی جوامع ابتدایی میان هنر و جادو رابطه ای تنگاتنگ وجود دارد.
موسیقی و رقص به عنوان جنبه ی آیینی و نمادین فرهنگ می تواند مورد بررسی مردم شناس قرار گیرد. جلوه هایی از این آیین ها که با رقص همراه بوده است را می توان بر روی ظروف سفالی که از هزاره های پیشین بر جای مانده است، مشاهده کرد. نقاشی هایی که بیانگر شور و عواطف انسانی هستند و با نگاهی دقیق می توان به معانی عمیقی که در ورای آنها نهفته است پی برد؛ معانی که اغلب به بیان مضامین مرتبط با رویارویی با وقایع زندگی مثل تولد، ازدواج، مرگ و... می پرداختند.
در اینجا سؤالی که می توان طرح کرد این است که انسان های نخستین چرا و چگونه حرکات موزون انجام می داده اند؟ چرا انسان ها بر گرد هم جمع می شدند، مراسمی را همراه با موسیقی اجرا میکردند و اغلب به صورت دسته جمعی می رقصیدند؟ اهمیت این موضوع نه تنها از لحاظ مردم شناسی بلکه از لحاظ پزشکی، روانشناسی و جامعه شناسی نیز قابل بررسی است. روانشناسان این امر و اصولاً هنر را وسیله ای در جهت رسیدن به آرامش و لذت می دانند و جامعه شناسان آن را وسیله ای برای رهاسازی عقده های سرکوب شده و در درون متلاشی شده می دانند. از نظر پزشکی نیز تأثیر فیزیولوژیکی موسیقی در سرعت ضربان نبض، بالا بردن و پایین آوردن فشار خون، در تغییر شدت تنفس و همچنین تأثیر روانی آن در مورد تغییر حالت و بالا بردن میزان دقت و سطح فکر مسلم شده است.
از دیدگاه مردم شناسی ابعاد فرهنگی موضوع مد نظر است. مراسم و آیین هایی که در پس موسیقی و رقص بوده است، افراد درگیر در این مراسم، زمان و مکان، وسایل به کار برده شده و ... همه مواردی هستند که می تواند مورد بررسی قرار گیرد و با مقایسه ی آنها با آنچه امروز شاهد آن هستیم می توان به نتایجی رسید که تا اندازه ی زیادی مثمر ثمر خواهد بود.
و.....
 
 فهرست مطالب
 
چکیده:    1
1-1- بیان مسئله تحقیق:    2
2-1- هدف تحقیق:    4
3-1- اهمیت موضوع:    5
4-1- سابقه پژوهش های انجام شده در زمینه موضوع پروژه و جنبه نوآوری پروژه:    6
5-1- روش تحقیق و چگونگی انجام آن:    7
6-1- محل سایت و اهمیت انتخاب آن:    8
1-2- مقدمه    9
موسیقی و رقص:    11
رقص و ارتباط باخدایان:    13
نتیجه گیری :    15
2-2- تعریف رقص    16
انواع هنر رقص    17
1-1-2-2- رقص باله    18
1-1-1-2-2-انواع رقص باله    20
رده‌بندی رقصندگان باله    20
باله در دنیا    22
باله در ایران    22
2-1-2-2- رقص فولکلر یا رقص سنتی و یا رقص ملی    23
1-2-1-2-2- انواع رقص های فولکلوریک    24
1-1-2-1-2-2- رقص‌های آذربایجانی    25
لیست انواع رقص‌های فولکلوریک قدیمی آذربایجانی    26
رقص آستا قاراباغی    27
رقص آسما کسمه    27
رقص آغیر قاراداغی    27
رقص توراجی    27
رقص جیرانی    28
رقص یاللی    29
لیست انواع رقص‌های فولکلوریک معاصر آذربایجانی    30
2-1-2-1-2-2- رقص گرجی    33
رقص هنری کلاسیک در سال ۱۹۴۷    37
4-1-2-1-2-2- فولکلوریکو    38
5-1-2-1-2-2- فلامنکو    39
3-1-2-2- رقص بالروم    41
1-6-1-2-1-2-2- تاریخ رقص در ایران    44
رقص تکی بر روی لوحه سنگی از شوش    46
رقص با «سماچه» از تپه یحیی    48
نمونه دیگر رقص باسماچه از تخت جمشید    49
رقص سه نفریی از تل تیموران    52
رقص دیگر از تل تیموران    53
نمایش رقص در سر پرچم    54
رقص خدایان در آسمان    55
2-6-1-2-1-2-2- رقص در نواحی ایران    56
رقص در عشایر    56
گیلان    57
مازندران    58
کردستان    59
لرستان    62
سواحل جنوبی    64
آذربایجان    65
رقص یاللی    67
3-6-1-2-1-2-2- رقص در عشایر    69
4-6-1-2-1-2-2-رقص در ایل  قشقایی    72
5-6-1-2-1-2-2- رقص در ایل بختیاری    73
6-6-1-2-1-2-2- موسیقی و رقص در ایل بویراحمد    75
4-1-2-2- رقص سماع    76
1-4-1-2-2- زندگی نامه مولانا    78
2-4-1-2-2- موزه مولانا    79
3-4-1-2-2- مبانی فلسفی، اصول اساسی و عرفانی رقص مولانا    81
4-4-1-2-2- مراحل رقص سماع    91
3-2- انواع ساختمان ها    94
1-3-2- نمونه های موردی    96
بستر شناسی    119
2-1-3- وجه تسمیه    124
4-1-3-بلایای طبیعی    126
5-1-3-ویژگی های اقلیمی    127
1-5-1-3- شدت و جهت تابش نور    127
2-5-1-3-درجه حرارت و میزان بارندگی    128
3-5-1-3-جهت وزش باد    129
2-3- در مقیاس منطقه    130
1-2-3- معرفی منطقه یک    130
2-2-3- مشخصات جغرافیایی    133
3-2-3- ویژگی های جمعیتی    134
4-2-3- ویژگی های فرهنگی    134
6-2-3- ویژگی های اقتصادی    134
1-3-3- سلسله مراتب دسترسی    136
1-1-3-3-دسترسی های اصلی    136
2-1-3-3- دسترسی های فرعی    137
2-3-3- همسایگی ها    138
2-2-3-3- نقاط شاخص    139
4-3- در مقیاس سایت    141
1-4-3- دسترسی های اطراف سایت    141
2-4-3- همسایگی اطراف سایت    141
1-2-4-3- مصالح و فرم    141
3-4-3- خط آسمان    142
4-4-3- هندسه زمین    144
5-4-3- دید و منظر    146
1-5-4-3- دید اطراف به سایت    146
2-5-4-3- دید سایت به اطراف    147
1-4-3-امکان سنجی ورودی ها    148
1-4- معماری و فن ساختمان مرکز هنرهای نمایشی    150
1-1-4-طراحی ساختمان    151
2-1-4-ارتباط بین عملکردها    152
3-1-4- استراتژی انرژی    152
4-1-4- تأسیسات مرکز هنرهای نمایشی    153
1-4-1-4- سیستم های حرارتی و برودتی    153
2-4-1-4-  برق    154
3-4-1-4- تجهیزات نظافت    155
5-1-4- حفاظت و امنیت    156
2-5-1-4-آتش سوزی    158
3-5-1-4- نور    160
روانشناسی نور:    162
4-5-1-4- دستگاه تهویه    163
5-5-1-4- گرمایش    164
6-1-4- عایق گیری صدا و کنترل صدا    164
2-4- عرصه بندی به اعتبار بازدیدکننده    166
3-4- عرصه بندی به اعتبار عملکرد    166
عرصه نمود ه ها    167
4-4- فضاها ی نمایشی    167
1-4-4- تحلیل ترافیکی و تدوین ابعاد کلیدی نمایشگاه :    167
5-4- انگیزه های روانی و واکنش های ملازم با حرکت    171
6-4- فضاهای مرکز هنری:    172
1- تالار ورودی:    172
2- مرکز ارتباطات و اطلاعات:    173
3- اتاق کنترل مراقبت های امنیتی:    173
4- تالارهای نمایش:    173
نحوه ارائه آثار در تالارهای نمایش:    174
فضاهای ارتباطی:    175
غرفه های فروش محصولات فرهنگی:    176
بخش آموزش:    176
کتابخانه:    177
نمایشگاه های موقت:    178
انبارها :    178
7-4- برنامه فیزیکی طرح    191
برنامه فیزیکی طرح    192
روند طراحی    198
نتیجه گیری:    215
منابع    216
سایت ها:    217


کلمات کلیدی مرتبط:
مطالعات طراحی ,مرکز سماع و رقص های , آیینی ایران ، رساله معماری ,مرکز سماع و رقص های آیینی , رساله , طرح نهایی ,مطالعات,پروژه,پروپوزال , برنامه فیزیکی , استاندارد, تحقیق ,پایان ,رساله , ppt ,pptx ,doc,iran,معماری,دانلود ,رایگان,طراحی , نامه, طرح نهایی ,استانداردها, اصول, تاریخچه, مبانی ,نمونه مورد,
مقالات مرتبط در این دسته
مطالعات طراحی معماری مهد کودک
مطالعات طراحی معماری خانه هنر
مطالعات طراحی معماری مرکز موسیقی درمانی
مطالعات طراحی کافه کتاب
مطالعات طراحی فرهنگسرای خط و خوشنویسی با رویکرد تعاملات اجتماعی
مطالعات طراحی مرکز موسیقی فولکوریک با رویکرد معماری معناگرا
دانلود مطالعات سینما ، word
دانلود مطالعات فرهنگسرای کودک ، word
دانلود مطالعات فرهنگسرا ، word
مطالعات طراحی نمایشگاه و خانه لباس با رویکرد هنر اقوام ایران
مطالعات طراحی خانه و مرکز ملی زنان با رویکرد نقش زنان در فعالیتهای اجتماعی – اقتصادی و ... در جامعه
رساله طراحی و معماری مرکز هنرهای بصری
مطالعات طراحی خانه موسیقی
مطالعات طراحی موزه هنر و معماری در کرمان
رساله طراحی خانه موسیقی با نگاه به موسیقی کلاسیک و رویکرد روانشناسی محیط
مطالعات طراحی خانه موسیقی با رویکرد معماری سنتی به همراه نقشه ها
مطالعات طراحی مرکزهنرهای تجسمی با رویکرد معماری پایدار
مطالعات طراحی سالن موسیقی،رساله طراحی کنسرت هال
مطالعات طراحی استودیوی ضبط موسیقی ، مرکز ضبط موسیقی
مطالعات طراحی خانه موسیقی با رویکرد فرهنگ ایرانی اسلامی
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۲۶
nbp nbpars

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.