چهارشنبه, ۲۴ بهمن ۱۴۰۳، ۱۱:۵۳ ب.ظ
معماری گوتیک ، بررسی سبک و شیوه معماری گوتیک.ppt |
|
تعدادبرگ: 84 اسلاید پاورپوینت قابل ویرایش . قیمت: 12500 تومان حجم فایل: 3430 kb
|
تعدادمشاهده 88
|
|
|
![](https://www.nbpars.ir/Portals/0/Pictures/715/961.jpg) معماری گوتیک ، بررسی سبک و شیوه معماری گوتیک بخشی از مطلب وجه تسمیه : واژه گوتیک منسوت به گوتها ، اصطلاحی است از معماران عصر رنسانس که به تحقیر به معماری قروم وسطایی اروپا به مرکزیت فرانسه اطلاق کردند . واژه گوتیک ، صرفا برای معماری اطلاق نشده و لیکن چون معماری گوتیک نسبت به سایر هنرها همانند تندیسگری و نقاشی ازاهمیت بیشتری برخوردار بود ، به همین خاطر گوتیک را بیشتر مترادف با معماری دانسته اند. "سوژر" معتقد بود که باید کلیسایی ساخت که مملو از نور باشد ، و همین امر در ایجاد پنجره های بزرگ کلیساهای گوتیک تاثیر بسزایی داشت . معماری: این دوره معماری در اروپا طی سده های سیزدهم و چهاردهم شکل گرفت و شکل گیری آن در این دو سده مراحلی را طی نموده است که به نظر می رسد میتوان آنرا در سه دوره گوتیک آغازین ، گوتیک پیشرفته و پسین بررسی نمائیم . الف ) گوتیک آغازین : معماری گوتیک در فرانسه البته با دوباره ساختن کلیسای" سن دنی" پاریس آغاز شد واز قدیمی ترین بناهای عصر گوتیک محسوب می گردد . با اینکه کلیسای" سن دنی" هم آثار رومانسک در آن مشهود است و هم گوتیک ، لیک کلیسای دوره انتقال محسوب می شود در در غلامگردشها و نمازخانه های کلیسای دیر سن دنی از طاق جناغی استفاده شده است .تاق جناقی ، با توجه به وجود قوسهای متقاطع یا اریب در زیر طاق گهواره ای خیلی آسان شناخته می شود ، این قوسها نقش آرماتور یا مسلح کننده ای را دارند که به عنوان چهارچوبی برای استخوان بندی ساختمان عصر گوتیک مورد استفاده قرار گرفته اند . کلیسای لائون: در سال 1200 میلادی تکمیل گردید .تاق جناغی و قوس تیزه دار محراب و جایگاه خوانندگان توسعه یافت و پلان کنونی آن نسبتا دراز و باریک است و انتهای شرقی آن راستگوشه است . در بندهای صحن این بنا ، طاقهای جناغی شش بخشی مشخص شده است . قوس بندی صحن ،بالکانه ، سه دهانه و ردیف پنجره های زیر گنبد ، هم از ویژگیهای گوتیک اولیه است از جمله عناصر دیگر گوتیک آغازین این کلیسا ،پخ درگاهها و پنجره ها و ساختمان باز و نورگیر برجهااست. کلیسای نوتردام پاریس : در سال 1163 میلادی ساخته شد، که متعلق به سبک گوتیک آغازین است ، کلیسا پنج راهرو قابل ملاحظه دارد ، صحن اصلی به روش گوتیک آغازین چهاربخشی است و یک دهانه به شکل یک رشته نقشهای گل سرخی دارد . ردیف پنجره های زیر گنبدی با پایین آوردن نقشهای گل سرخی دارد ، سه دهانه تا حد بالای بالکانه ، پایین آورده شده اند . معماری گوتیک آغازین ، دوره متمایز شدن از هنر رومانسک و خودسازی و تکامل شیوه گوتیک است ، که نیمه دوم قرن دوازدهم میلادی را فرا گرفت و به انگلستان نیز نفوذ یافت . ب ) معماری گوتیک پیشرفته : در میانه سده سیزدهم معماری گوتیک به اوج اعتلای خودرسید ، بلندی و سبکی کم سابقه و باریکی جزرها و نازکی دیوارها ، کشیدگی برجها و مناره ها و تیزی سر مناره ها ، تکرار و تاکید قائمهای ساختمانی ، سطح این دیوارها یشان سراسر از شیشه بندی منقوش پوشیده شده بود تا نور بیشتری به فضای گسترده شبستان بتاباند . و نقش برجسته کاری از ردیف هیکل کوچک اندام قدیسان بر قوسهای مکرر درگاههای ورودی و مشبک کاری بر سنگ و تزیینات سطحی افزایش یافت ، و این همان تحولی بود که گوتیک "مشعشع "نام گرفت . درمعماری کلیسای جامع آمین و سنت پل در پاریس دو عنصر مهم معماری گوتیک به شیوه ای بارز به کارگرفته شده : نخست عنصر ساختمانی که عبارت است از جرزهای پشت بند، توام با پشت بند های معلق ( شمعهای شمشیری ) بر پاشده در دو جانب بیرونی پیکر اصلی کلیسا برای پایداری در برابر رانش سقف بسیار بلند و استحکام بخشیدن به بدنه نازک و سبک دیوارها ، و دیگر عنصر تزیینی که عبارت است از گستردگی شیشه بند منقوش. کلیسای شارتر : این کلیسا که از دو بازوی عرضی و طولی تشکیل یافته است ،در صحن اصلی دارای مفصل بندی قابل توجهی بود . ویژگیهای گوتیک پشرفته در این است که1- با طراحی دیوار صحن ، نور بیشتری از طریق ردیف پنجره های بزرگتر شده زیر تاق به درون صحن راه می یافت . 2- استفاده از پشت بند های بازویی ، حذف بالکانه خطابه را از بالای راهروی جانبی ممکن می ساخت . 3- در ردیف پنجره های زیر تاقی بر پنجرههای بزرگ زیر قوس تاکید شده است . 4- استفاده از شیشه های منقوش و رنگی که با همه تلاش به علت رنگی بودن شیشه ها ، داخل کلیسا ها تا حدودی تاریک هستند . کلیسای آمین : در قرن 13 میلادی بنا شد . پلان آن از نقشه کلیسای" شارتر" اقتباس شده است ، ارتفاع در آن سرگیجه آور بوده است ، سراسر دیوار در بالای ردیف تاقی شبستان به صورت ردیف پنجره درآمده است . که تاکید بر عمودیت و شفافیت را می توان در تحول طراحی نماها به شیوه گوتیک مترقی نیز جستجو کرد . سبک مشعشع : نیمه اول سده سیزدهم میلادی ، دوره ای که معماری با ظرافتکاری های با شکوه پدید آمد ، سبک" مشعشع" نام گرفته است و در نیمه دوم قرن سیزدهم حکمفرما گردید ، مانند کلیسای « سنت شاپل » ، این بنا در شهر پاریس قرار دارد . و در ابتدا قرار بود که به کاخ شاهی متصل شود .در ساختمان سنت شاپل تحلیل رفتن دیوار و کوچک شدن بدنه ستونها را شاهدیم . بیش از سه چهارم کل بنا را شیشه منقوش تشکیل می دهد، هنوز شیشه های منقوش به رنگ گلسرخ و بنفش باقیمانده است . تاکید بر نازکی و ظرافت هر چه بیشتر عناصر معماری و کنده کاری ظریف جزییات است . کلیسای بووه : درقرن13 میلادی ساخته شد ، که در ان با استفاده از استخوان بندی سنگی ، ارتفاع ساختمان را افزایش دادند . که ارتفاع آنرا به 47 متررساند ،همراه با تاقهای شش بخشی گوتیک آغازین . ج ) معماری گوتیک پسین :"شعله آسا": در این زمان معمار گوتیک تلاش وسیعی در جهت ایجاد قوسهای متقاطع داشت که فشار تاق را بدون واسطه سر ستونها، مستقیما به پایه های بنا منتقل کند . پنجره های وسیعتری جای پنجره های وسیع پیشین را گرفتند و شبکه های داخلی آن به صورت شعله های آتش در می آمد . در حقیقت معماری گوتیک پسین عبور از معماری سبک مشعشع به گوتیک شعله آسا بود و آن هم به علت استفاده از نقش و نگارهای نوک تیز چنین نامی به خود گرفت . در قرن چهاردهم این مسئله وقوع یافت و این سبک در اواخر قرن پانزدهم به اوج شکوفایی رسید .معماری نرماندی فرانسه ، از آثار سبک معماری شعله آسا است ، کلیسای" سن مالکو" در شهر روان پایتخت نرماندی است ، که 54 متر طول دارد و 5/22 متر ارتفاع آن است .سه درگاه ورودی با دو تاق نما در طرفین آنها با یک قوس به طرف بیرون انحنا یافته است . معماری گوتیک در کشورهای اروپایی: معماری گوتیک در ایل دو فرانس متولد شد و دامنه نفوذش به سایر کشورهای اروپایی کشیده شد. بر این اساس در هر یک از این کشورها معماری گوتیک دارای ویژگی خاص است . گوتیک در انگلستان : به سه مرحله :گوتیک نخستین ، گوتیک مزین وگوتیک قائم تقسیم می شود . در معماری گوتیک آغازین در انگلستان پنجره های بسیار بلند و نوک تیز و تاقیهایی به همین روش پدیدار شد که" سبک نیزه ای" نام گرفت . ویژگیهای معماری گوتیک انگلستان در کلیسای" سالزبری" که در 1260 میلادی ساخته شد،تجسم یافته است . پلان بنای سالزبری دارای دو بازوی عرضی ، یک راهروی اصلی و دو دالان کناری است با استفاده از دیوارهای قطور . دارای برجهای کوتاه و جرزهای افقی تورفتگی و سردرهای کوچک ورودی است . در نقوش برجسته و نقش و نگارهای سه دهانه این کلیسا جزئیات بسیار زیادی ملاحظه می شود . معماری گوتیک در آلمان : معماری این ناحیه غیر مذهبی بودو اولین و بهترین آثار معماری گوتیک تیمچه های بزازان است. کلیسای سنت الیزابت : از بناهای این دوره در آلمان است. راهروهای جانبی بخش عمده ای از نقش حائل بندی لازم برای تاق مرکزی را انجام می دهند . پشت بلند معلق دورتادور بنا به چشم نمی خورد و تا اندازه ای عاری از تزیین به نظر می رسد . نور بیرون از شیشه های دو ردیف پنجره، داخل می شود . معماری گوتیک در ایتالیا : بناهای با شکوهی نظیر کلیسای" میلان" را پدید آوردند . کلیساهای « اورویتو » ، « سینا » ، « آسیزی » و « فلورانس » آمیزه ای از سه هنر بیزانسی ، رومانسک و گوتیک بود . ایتالیایی ها به علت داشتن اقلیم متفاوت از پنجره های بسیار بزرگ استفاده نکردند و از پنجره های کوچک بهره بردند . به جای استفاده از پشت بند های گوتیک ، دیوارهای ضخیم و کمربند های آهنی را ترجیح می دادند . کلیسای فلورانس : در سال 1294 میلادی توسط « آرنولفودی کامبیو » آغاز گردید . روی دیوار صرفا در نقاطی پنجره های روزنه مانند کوچکی تعبیه شده است .سطوح دیوارهای برخی کلیساها ، با طرحهای هندسی مرمرنشان تزیین شده اند ، صرف نظر از یک پنجره قوس جناغی و پوشیده بودن صحن کلیسا با تاقهای جناغی عناصر بسیار اندکی می توان یافت که این ساختمان را ساختمانی گوتیک نشان دهد .گنبد با آنکه در نظر دارای قوس جناغی است ، ولی تفاوت آشکاری با برجهای محل تقاطع در کلیساهای دیگر گوتیک دارد . برج ناقوس کلیسا ی فلورانس که در سال 1334 میلادی توسط جوتوی نقاش طراحی شد ، به شیوه ایتالیایی ، جدا از کلیساقرار گرفته است ، این برج از پایه مستقل است . صحن آن بعدها بر مربع متقاطع افزوده شده است ، در ایتالیای دوره گوتیک می توان به" کاخ مردم "در شهر سینا و کاخ" دوگاله" در شهر ونیز اشاره کرد . "کاخ مردم " به عنوان مرکز دنیوی اجتماع یعنی تالار شهر، به اندازه کلیسای شهر موضوع غرور مردم به شمار می رفت و "کاخ سینا" بعنوان یک مسئله سیاسی تحسین برانگیز دارای تقارن بیشتری نسبت به بناهای هم دوره اش بود . در یک طرف آن برج رفیعی واقع است که همراه با برج ناقوس کلیسای فلورانس از نخستین برجهای ناقوس در ایتالیا محسوب می شود و محل خبر رسانی مردم شهر در روستاهای اطرافش بوده است . پیکر تراشی در معماری گوتیک : پیکر تراشی گوتیک به طور کامل از کلیساهای این دوره پدیدار شد و بر روی درهای غربی قرار گرفت . نقش برجسته های گوتیک نسبت به پیکر تراشی رومانسک از تکامل بیشتری برخوردار بوده است . پیکره های سردر غربی کلیسای" شارتر" که به صورت یک پارچه از کار درآمده است بیانگر عظمت مسیح است . تولد ، معرفی مسیح در معبد و مسیح کودک در دامن مریم در سمت راست و معراج مسیح بر سردر سمت راست کنده شده است . اوج پیکر تراشی گوتیک را در برخی تندیس های کلیسای" رایمز" می توان دید ، تندیس های گوتیک انعکاسی از عقاید و هنر مسیحی است . اواخر قرن سیزدهم خاصه در آلمان اینگونه تندیس ها جنبه مذهبی شایانی یافت . مانند پیکره های مریم و مسیح که به« پی تا »معروف است و غالبا چوبی است . شیشه منقوش در معماری گوتیک ( ویترای ) : اوج معماری گوتیک در پیکره تراشی و شیشه منقوش است زیرا در هیچ دوره ای از شیشه با چنین مهارت و زیبایی استفاده نشده است . بهره از شیشه های رنگی در اوایل قرن 14 میلادی برای تزیین پنجره های کلیسا به اوج خود رسید . روش ویترای اینچنین است که شیشه را با دمیدن شکل می دادند یا درون غالبهای با ضخامت های متغییر می فشردند و یا از میان غلطک می گذراندند، سپس شیشه ورقی را می بریدند و به صورت قطعات چهار گوش در می آوردند و با تبدیل کردن آنها به قطعات کوچکتر و چیدن شیشه ها روی میزصافی بر اساس طرح خاص و ریختن سرب میان آنها شبکه های بزرگی از شیشه های رنگی برای نصب در قاب های پنجره کلیسا آماده می شد . در دوره گوتیک شکل پنجره ها بر اساس شیشه های منقوش دارای روندی تکاملی بوده است . و.....
![](https://www.nbpars.ir/Portals/0/Pictures/715/Htm/474.jpg)
|
کلمات کلیدی مرتبط: معماری گوتیک ، بررسی سبک ,شیوه معماری گوتیک ,اوج معماری گوتیک ,پیکر تراشی در معماری گوتیک ,کلیسای فلورانس ,معماری گوتیک در ایتالیا ,معماری گوتیک در آلمان ,معماری گوتیک در کشورهای اروپایی ,معماری گوتیک پسین ,کلیسای بووه ,سبک مشعشع ,
|
|
|
۰
۰
۰۳/۱۱/۲۴
nbp nbpars
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.