پاورپوینت آسانسور ؛تاریخچه ،ویژگی ها،جزئیات،نکات اجرایی

   تعدادبرگ: 174 اسلاید   قیمت: 11000 تومان     تعدادمشاهده  48  

-آسانسوروسیله ای است متشکل از کابین و معمولاً وزنه تعادل و اجزای دیگر که با روش های مختلفی مسافر (نفر) یا بار یا هر دو را در مسیر بین طبقات ساختمان جابجا می کند.
 
-آسانسور وسیله‌ای است الکترومکانیکی، در ابتدای اختراع آسانسور به شکل امروزی، بیشتر قطعات و لوازم آسانسورها مکانیکی و الکتریکی بود ولی با پیشرفت علوم در حوزه الکترونیک و نیمه‌هادیها و همچنین ورود حوزه علوم هوش مصنوعی به صنعت این وسیله نیز تکامل یافت و به عنوان یک وسیله کاملاً کاربردی با حوزه سطح دسترسی کاملاً گسترده در بین جوامع شهری قرار گرفت.
 
    انواع آسانسور :
 
   تمامی آسانسورها در داشتن خصوصیاتی مانند داشتن کابین، حرکت عمودی و توقف در سطوح مختلف با هم مشابه اند.اما از لحاظ نحوه اعمال نیروی محرکه به کابین متفاوت هستند که معمولاً به سه دسته آسانسورهای کششی، هیدرولیک و وینچی تقسیم می شوند (البته نوع فوق پیشرفته دیگری که مغناطیسی می باشد وجود دارد). 
 
 
    لیست مطالب قرارگرفته درداخل این پاورپوینت:
 
-پیشینه
 
-تاریخچه صنعت آسانسور در ایران
 
    اولین آسانسورهای ساخته شده
    گروهی از مدیران و پرسنل متخصص ایران شیندلر در سال 1356
    صنعت آسانسور قبل ازانقلاب
    صنعت آسانسور پس از انقلاب
    صنعت آسانسور شروع جنگ
    صنعت آسانسور خاتمه جنگ و دوران بازسازی
 
-تعریف آسانسور
 
-انواع آسانسور
 
-آسانسورهای کششی
 
    معرفی
    دیتیل
    اساس کار این نوع آسانسورها
    انواع سیستم های کششی
    سیستم کششی به صورت موتور گیربکس دار(GEAR BOX)
    محدودیت سیستم
    سیستم کششی موتور بدون گیربکسGEAR LESS))
    محدودیت سیستم
    سیستم کششی بدون موتورخانهROOM LESS))
    محدودیت سیستم
 
–آسانسورهای هیدرولیک
 
    معرفی
    دیتیل
    ویژگی ها
    روشهای اتصال جک به کابین
    جک مستقیم ( زیر کابین )
    جک مستقیم ( کنار کابین )
    جک غیر مستقیم یک به دو
 
-انواع آسانسور از نظر کاربری
 
    آسانسور مسافر بری
    آسانسور خودرو بر
    آسانسور باربر
    آسانسور غذابر
    آسانسورهای نمادار
 
-انتخاب آسانسور از نظر کابین:
 
    انواع کابین ها
    تصاویر
    جدول حداقل مساحت کابین متناسب باتعدادافراد
 
-انتخاب اسانسور از نظرنوع درب:
 
    درب تمام اتوماتیک سانترال
    درب تمام اتوماتیک تلسکوپی
    درب نیمه اتوماتیک تلسکوپی
    درب نیمه اتوماتیک اتوبوسی
    درب لولائی
 
-راهنمای انتخاب آسانسور برای ساختمان های مسکونی
 
-استاندارد های اولیه برای انتخاب آسانسور
 
-نیروی محرکه موتور آسانسورها
 
-مزیت های درایورها
 
-محاسبه توان موتور آسانسور
 
-تابلو فرمان آسانسور
 
-آنالیز طراحی آسانسور
 
-طراحی آسانسور
 
    فاز اول – بررسی و تعیین آبعاد و اندازه ها
    فاز دوم – بررسی و تعیین مشخصات فنی قطعات
    فاز سوم – تهیه نقشه های اجرایی جهت عملیات نصب و راه اندازی
 
-مراحل طراحی و اطلاعات ساخت اسانسور از آماده سازی چاهک تا بتون ریزی:
 
    مرحله 1) آماده سازی کف چاله آسانسور
    مرحله 2) تهیه نقشه
    مرحله 3) بتون ریزی کف چاهک
    مرحله 4 ) عملیات آهن کشی( سازه فلزی) چاهک آسانسور
    مرحله 5 )دیوارکشی اطراف چاهک (در صورتیکه قبل از آهن کشی انجام نشده باشد)
    مرحله 6)ایجاد موتورخانه
    مرحله 7) دورچینی درب طبقات
    مرحله 8) اجرای کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز
    مرحله 9)بتون ریزی سقف چاهک
 
-اطلاعات نقشه سقف بتونی چاه اسانسور
 
-رعایت موارد ایمنی در تمامی دوره نصب آسانسور
 
-استاندارد سازی آسانسور
 
-بازرسی آسانسور
 
    گام اول : درخواست بازرسی و مدارک مربوطه
    گام دوم : ثبت آدرس و محل بازرسی و بررسی اطلاعات کلی ساختمان و آسانسور
    گام سوم : وارد شدن به چاهک آسانسور و بازرسی آیتمهای مربوطه
 
-پارامترهایی که در چاهک آسانسور باید مورد بررسی قرارگیرند:
 
    نحوه دسترسی به کف چاهک آسانسور
    صاف بودن کف چاهک
    وجوددوسکوضربه گیر
    تمیزبودن کف چاهک
    فضای کافی حداقل برای قرارگیری یک مکعب
    دکمه استاپ قارچی
    وجودیک پریزالکتریکی
    بررسی وضعیت سیم کشی ها در چاهک آسانسور
    بررسی وضعیت NF ها در چاهک آسانسور
    بررسی وضعیت آهنکشی چاه در قسمت چاهک آسانسور و نحوه اتصال به براکتها و ریلها
    بررسی وضعیت ریلها و بیس پلیت ریلها در کف چاهک آسانسور
    روشنایی
    کف و دیواره های چاهک باید از مواد نسوز و با دوامی ساخته‌ شوند که‌ عامل‌ ایجاد گرد و غبار نباشند
    در چاهک آسانسور نباید چیزی جز آنچه در خصوص عملکرد آسانسور است موجود باشد
    بازرسی اطراف درب طبقه
    در دربهای اتومات باید یک سینی در پایین درب طبقه در قسمت دیواره چاهک آسانسور تعبیه گردد
    بررسی ارت آهنکشی
    بررسی گاورنر
    مقاومت کافی دیواره ها
    بررسی وضعیت قاب وزنه تعادل
    انجام فرایند اندازه گیری و ثبت در چاهک آسانسور
 
-مقایسه آسانسورهای گذشته، امروزی و آینده
 
    آسانسورهای اولیه
    آسانسورهای امروزی
    اسانسورهای اینده
 
-آسانسور و کمک به معلولین و نابینایان
 
-آسانسوری برج CN کانادا با کابین کف شیشه ای
 
-با اتومبیل به پارکینگ خود در آسمان بروید !
 
-مروری کلی برتوصیه های مهم در طراحی آسانسور (78مورد)
 
    نمونه ای ازمطالب قرارگرفته درداخل این پاورپوینت:
 
    پیشینه:
 
از بررسی معماری ساختمان‌ها در گذشته می‌توان فهمید که در گذشته توان ساخت ساختمان‌های بلند وچود داشته‌است ولی شاید دلیل اینکه چرا این کار چندان رواج نداشته، وجود پله‌های بسیار بوده‌باشد. این مشکل همچنان پابرجا بود تا اینکه یک مکانیک آمریکایی به نام الیشا اوتیس ایمنی را در بالابر با به کارگیری چرخی ضامن‌دار که در صورت پاره‌شدن طناب، اندکی پس از سقوط بالابر را متوقف می‌کرد، فراهم کرد. این اختراع که در سال ۱۸۵۴ در نمایشگاهی در نیویورک پرده‌برداری شد، مقدمه‌ای برای کاربرد گستردهٔ بالابر بود
 
ناصرالدین شاه در سفرنامه فرنگ خویش در تعریف و توصیف آسانسور می‌گوید: رفتیم به مریض‌خانه سنت توماس … از مرتبه‌های زیر اسبابی دارند که ناخوش را روی تخت گذاشته از توی اطاق زیر می‌کشند به مرتبه بالا می‌برند. بسیار تماشا داشت که ناخوش حرکت نکند
 
     تا قبل از دهه ۱۹۹۰، عمده اموزش‌ها در این صنعت بصورت اموزش‌های محدود و استاد و شاگردی و صرفاً در کارخانه‌های بزرگ آسانسورسازی معمول بود. به همین سبب آموزش در این صنعت محدود و پنهان بود. برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ میلادی اتحادیه آسانسور و پله برقی انگلستان با همکاری پروفسور یانوفسکی و پروفسور جینا بارنی اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت ماژولاری در انگلستان نمود که بیشتر مورد استفاده نصابان و متخصین این کشور بود. در ادامه این اتحادیه با همکاری دانشگاه نورث همپتون انگلستان دوره‌های دانشگاهی این رشته را در مقطع کاردانی و کارشناسی آغاز نمود. اولین دوره این مقاطع در سال ۱۹۹۸ در نورث همپتون انگلستان با هدایت جانات آدامز، برایان واتز، استفان کازمارسیزیک که از اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک و علوم کاربردی بودند آغاز شد. از سال ۲۰۰۰ به بعد مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی تحت عنوان elevator and escalator engineering آغاز گشت.
 
 
 
    تاریخچه صنعت آسانسور در ایران :
 
   صنعت آسانسور جهان از زمانی که با نیروی برق کار می کند قدمتی یکصد و پنجاه ساله دارد، هر چند عمر بالابرها در جهان به بیش از ده هزار سال می رسد و اولین چرخ چاه خود از اولین بالابرها بوده است. مهمترین شرکت های تولید آسانسور در جهان اوتیس و شیندلر با قدمتی حدود یکصدو پنجاه سال می باشند.
 
   اما صنعت آسانسور ایران قدمتی هشتاد ساله دارد. البته اگر گفته های بدون مدرک در مورد نصب آسانسور در کاخ گلتسان توسط ناصر الدین شاه را نادیده بگیریم، اولین آسانسورها که آنهم البته اثری از آنها بجا نیست در پالایشگاه آبادان در دوران حکومت احمد شاه قاجار نصب شده است.
 
   اما آنچه مسلم و قابل بررسی است اولین آسانسور ها در ساختمانهایی که در زمان پهلوی اول ساخته شده است نصب شده و در ساختمانهای اطراف میدان امام خمینی (میدان سپه سابق) مثل باشگاه افسران ستاد ارتش، کتابخانه ملی آثار آن وجود دارد و بسیاری از آنها توسط کارشناسان خارجی و به کمک نسل اول متخصصین صنعت آسانسور ایران نصب و راه اندازی شده است.
 
   نسل اول ساختمانهای بیش از سه طبقه در ایران در دوران پهلوی اول و آپارتمان سازی بصورت امروزی از سال 1335 در دوران پهلوی دوم شروع شده است. بنابراین دوران رشد صنعت آسانسور ایران را از سال 1335 به بعد باید نامگذاری کرد.
 
     ابتدا آسانسورها کامل و بسته بندی شده از خارج از کشور به ایران وارد شده است. لیکن بتدریج شرکتهای ایرانی فروش و نصب آسانسور در ایران بوجود می آیند و در سال 1345 اولین کارگاه تولید درب و کابین توسط اوکسن الکسانی با کپی برداری از روی درب و کابینهای شرکت های اروپایی بوجود می آید.
 
   در سال 1350 کلنگ ساخت اولین کارخانه آسانسورسازی ایران با نام ایران شیندلر در زمینی به مساحت چهل هزار متر مربع واقع در شهر صنعتی البرز قزوین به زمینی زده می شود و در سال 1353 این کارخانه با ظرفیت اولیه تولید چهارصد دستگاه آسانسور تحت لیسانس شیندلر سوئیس به بهره برداری می رسد و بطور همزمان جهت پرورش نیروی متخصص در نصب آسانسورهای خود مبادرت به برگزاری دوره های کامل آموزشی تئوری و عملی نصب آسانسور می نماید که در هر دوره حدود 20 نفر تکنسین موفق به کسب مدرک مهارت نصب می شوند و این دوره ها از سال 1354 تا 1357 ادامه داشت و امروز دانش آموختگان آن دوره ها زبده ترین و کارآمدترین افراد در صنعت آسانسور در ایران می باشند و اغراق نمی باشد اگر از شرکت آسانسورسازی ایران شیندلر به عنوان مادر صنعت نوین آسانسور در ایران یاد کرد. همچنین بطور همزمان اولین کارخانه سازنده قطعات آسانسور در ایران با نام تسلا ــ ایران تولید خود را شروع می کند
 
در سال 1345 در طرح های وزارت مسکن و شهرسازی برای آپارتمان سازی برنامه ریزی شده و ایجاد شهرک های مسکونی در اطراف شهرهای بزرگ برای ساخت اولین کارخانه آسانسورسازی در ایران برنامه ریزی می شود.
 
همچنین در سال 1355 شرکت تولیدی ایران امباربا کارخانه تولید آسانسور خود را در شهر صنعتی رشت تأسیس و تولید آسانسور را تحت لیسانس امباربا اسپانیا آغاز می کند.
 
در کنار شرکت های تولیدی فوق حدود سی شرکت نصب و فروش آسانسور هم در ایران تا سال 1357 دائر می شود که بعضی از این شرکت ها نمایندگی فروش شرکت های فوق را در تهران و شهرستان ها دریافت می کنند. همچنین چهار یا پنج کارگاه تولید درب و کابین هم ایجاد می شود که شرکت های فروش و نصب آسانسور را یاری می دهند. بدین ترتیب تا قبل از بثمر رسیدن انقلاب و ضعیت صنعت آسانسور ایران بشرح فوق است.
 
    پس از انقلاب:
 
کار شناسان خارجی از ایران می روند و ایران تحریم اقتصادی می شود و واردات قطع می شود.
 
1- شرکت ایران شیندلر که بیشتر سهام آن متعلق به بانکهاست با ملی شدن بانک ها عملاً دولتی می شود و توسط وزارت مسکن و شهرسازی اداره می شود.
 
2- شرکت آسانسور و پله برقی ایران که سهام آن خصوصی است با عدم ورود آسانسور از خارج تعطیل می شود.
 
3- پروژه اوتیس آمریکا نیمه کاره باقی می ماند. زمین آن در شهر صنعتی ساوه و دفتر فروش آن در تهران مصادره می شود و وزارت بازرگانی عهده دار اداره آن می شود.
 
4- شرکت ایران امباربا که با سرمایه گذاری بانک صنعت و معدن و سرمایه گذار خصوصی ایجاد شده با خروج سرمایه گذار خصوصی از ایران توسط بانک صنعت و معدن اداره می شود
 
    شروع جنگ:
 
     پس از انقلاب در سال 1359 جنگ ایران و عراق آغاز می شود و عملاً آپارتمان سازی بجز در موارد ضروری تعطیل می شود، و در نتیجه آسانسور ایران رو به رکود می رود. چون ایران در محاصره اقتصادی واقع شده است قطعات آسانسور مورد نیاز در ایران ساخته می شود، بسیاری از قطعات که در گذشته ساخت آن قابل بررسی هم نبود در سال های بعد از انقلاب در ایران ساخته می شود.
 
    خاتمه جنگ و دوران بازسازی:
 
     بلافاصله پس از پایان جنگ در سال 1367 صنعت ساختمان در ایران شروع به رشد می کند و بالنتیجه صنعت آسانسور ایران نیز به حرکت در می آید. لیکن بدون حضور شرکت هایی که قبل از انقلاب در ایران سرمایه گذاری کرده اند، بغیر از شرکت ایران شیندلر که هنوز تحت لیسانس شیندلر سوئیس فعال است.
 
 
 
 
 
استاندارد های اولیه برای انتخاب آسانسور :
 
   1- طراح باید تعداد، ظرفیت و نوع (مسافربر، باربر و…) آسانسورهای ساختمان را در مراحل اولیه طراحی، تعیین نموده و بر اساس اطلاعات حاصله و مقررات این مبحث جانمایی کند. پیش بینی تمهیدات لازم متناسب با شرایط اقلیمی به عهده طراح می باشد.
 
 
2- در ساختمانهای بیش از چهار طبقه با حداکثر طول مسیرحرکت بیش از 10/5 متر (کف ورودی اصلی تا کف آخرین توقف) تعبیه آسانسور الزامی می باشد (معمولا بیش از ۴ طبقه).
 
 
3- در ساختمانهای غیرمسکونی طول مسیر حرکت از کف پایین ترین طبقه تا کف بالاترین طبقه محاسبه شود.
 
 
4- در ساختمانهای ٨ طبقه یا با طول مسیرحرکت ٢٨ متر و بیشتر باید حداقل دو دستگاه آسانسور پیش بینی شود. اگر از نظر محاسبات تعداد و ظرفیت، یک دستگاه آسانسور کفایت نماید.
 
   5 – در کلیه ساختمانهای با طول مسیر حرکت بیش از ٢٨ متر حداقل یک دستگاه آسانسور مناسب حمل بیمار (برانکاردبر) نیز باید پیش بینی شود این آسانسور باید با علامت مخصوص قابل رؤیتی مشخص شده و کلیه طبقات را سرویس دهد.
 
 
6- در ساختمانهایی که وجود آسانسور یا آسانسورها الزامی می باشد باید حداقل یکی از آسانسورها قابلیت حمل صندلی چرخدار را دارا باشد.
 
 
7- در ساختمان بیمارستان های بیش از یک طبقه، وجود حداقل یک دستگاه آسانسور تخت بر اجباری است در صورتیکه سطح شیبدار مناسب وجود داشته باشد این الزام وجود ندارد.
 
 
8- در ساختمان بیمارستانهای درمان سرپایی و مکانهای نگهداری سالمندان و معلولین بیش از یک طبقه، حداقل یک دستگاه آسانسور برانکاردبر الزامی است، مگر اینکه سطح شیب دار مناسب وجود داشته باشد.
 
 
 
نیروی محرکه:
 
   نیروی محرکه موتور آسانسورها سابقاً از موتورهای جریان مستقیم و توسط برق برق جریان مستقیم بود که برای این گونه موتورها از راه اندازهای گوناگونی همانند وارد – لئونارد استفاده می شد. با از دور خارج شدن موتورهای جریان مستقیم DC و معرفی موتورهای القایی سه فاز سالهاست که از موتورهای الکتریکی سه فاز القایی یا آسنکرون و اخیراً از موتورهای مغناطیس دائم PM و یا سنکرون استفاده می شود. در این موتورها از مکانیسم لنت ترمز استفاده می شود که با استفاده از نیروی اصطکاک مانع از حرکت ناخواسته موتور در حالت توقف می شود.
 
     موتورهای القایی مورد استفاده در آسانسور به همراه گیربکس (جعبه دنده) و چرخ طیار به کار می روند. این موتورها در ابتدا دارای یک استاتور و تک سرعته بودند. این سیستم دارای اشکالاتی از جمله تکان شدید در هنگام کار بود. به خاطر همین تکان شدید بود که سرعت نهایی کابین در این موتورها کم بود.
 
   پس از مدتی موتورهای دوسرعته به بازار عرضه شدند. این موتورها دارای دو استاتور جدا گانه هستند که برای دو سرعت تند و کند به کار می روند.
 
     تعداد قطب استاتور دور کند معمولاً چهار برابر دور تند است که باعث می شود سرعت دور کند موتور یک چهارم دور تند باشد. در این نوع موتورها استارت کار موتور با دور تند است. دو عامل یعنی نیروی عکس العمل دنده ها در گیربکس و وجود چرخ طیار یا فلای ویل متصل به محور روتور موتور که دارای لختی دورانی است، مانع از تشدید تکان ها می شوند. برای توقف موتور با استفاده از یک مدار الکتریکی استاتور دور کند وارد مدار شده و دور تند از مدار خارج می شود. تغییر جهت حرکت نیز با جابه جایی دو فاز امکان پذیر است.
 
   با معرفی سیستم های کنترل دور موتور القایی که متشکل از یک مبدل (یکسو ساز) و یک اینورتر هستند، استفاده از آنها در صنعت آسانسور به سرعت پیشرفت کرد.
 
 
 
مزیت های این درایورها عبارتند از:
 
     نرمی حرکت و توقف، بهبود ضریب توان و کاهش بار رآکتیو شبکه برق، امکان استفاده از موتورهای تک استاتوره و حذف چرخ طیار یا فلایویل و در نتیجه کاهش برق مصرفی.
 
   این داریورها که انواع مخصوص استفاده در تابلو فرمان آسانسور آن نیز عرضه شده است، با تغییر فرکانس، نمودار حرکتی منظمی از شروع تا انتها و ایستادن آسانسور ایجاد می‌کند. در انواع پیشرفته تر این درایورها معمولاً امکان اتصال به یک تاکومتر یا انکودر نیز وجود دارد. این انکودر با اتصال به محور موتور امکان کنترل حلقه بسته را برای درایور فراهم می کند. وجود فیدبک برای یک سیستم کنترل بسیار حایز اهمیت است و باعث نرمی حرکت فوق العاده در آسانسور می شود.
 
در هنگام توقف آسانسور به علت بالا بودن اندازه حرکت(تکانه) کابین گاهی اوقات موتور به صورت ژنراتوری کار می کند و نیاز است که انرژی تولید شده توسط موتور در جایی تخلیه شود. در آسانسورهای دوسرعته و در سیستم های قدیمی این انرژی به شبکه برق برگشت داده می شد اما در درایور ها به علت وجود یکسوساز، این انرژی قابل برگشت نیست و باعث ازدیاد شدید ولتاژ بر روی بانک خازنی موجود در درایور شده و امکان آسیب زدن به آن وجود دارد. به همین منظور از یک مقاومت با توان بالا جهت تخلیه این انرژی استفاده می شود که به آن اصطلاحاً مقاومت ترمز گفته می شود.
 
اما با همه این ها موتورهای القایی با گیربکس معایبی نیز دارند. از جمله آنها پایین بودن بازده الکتریکی موتور (در حدود هشتاد درصد) و پایین بودن بازده مکانیکی گیربکس (در حدود 45 درصد) که موجب افزایش هزینه ها و استهلاک سیستم می شود. به همین خاطر موتورهای سنکرون با مغناطیس دائم کم کم در صنعت آسانسور پدیدار شدند که بازده نهایی آنها گاهی به 95 درصد هم می رسد. گشتاور بسیار بالاتر محور موتور باعث می شود که نیازی به استفاده از گیربکس در این موتورها نباشد.این موتورها دارای سیستم راه اندازی پیچیده‌ای هستند و لزوماً باید با استفاده از درایور و تاکومتر مورد استفاده قرار بگیرند.
 
 
 
بازرسی آسانسور:
گام اول : درخواست بازرسی و مدارک مربوطه
 
در این مرحله کارفرما در قالب شرکت طراحی و مونتاژ و نصب آسانسور درخواست بازرسی را در سیستم بازرسی آسانسور که تحت نظر موسسه استاندارد ایران است ثبت می نماید و موسسه استاندارد ایران امر بازرسی را به یک شرکت بازرسی آسانسور که دارای پروانه تایید صلاحیت می باشد محول می نماید.
 
کارفرما در قالب شرکت طراحی و مونتاژ و نصب آسانسور موظف به ارائه مدارک ذیل جهت بازرسی آسانسور می باشد که در ذیل به آنها اشاره شده است:
 
    پروانه ساختمان
    تاییدیه مهندس ناظر در خصوص مقاومت کافی بنای احداث شده
    مدارک فنی آسانسور
    بیمه نامه آسانسور با توجه به ظرفیت آسانسور
    فیش واریزی در خصوص ارائه خدمات بازرسی که بر اساس تعداد توقف آسانسور تعیین می گردد .
    پروانه شرکت طراح و نصاب آسانسور
    تعهد در خصوص تامین ارت چاه آسانسور
 
 
 
استاندارد 1-6303 بند1-1-16 و 2-16:
 
در هنگام‌ درخواست‌ مجوز اولیه‌ برای نصب‌ آسانسور ،باید دفترچه‌ای مشتمل‌ بر اطلاعات‌ لازم‌ برای طراحی آسانسور و انتخاب‌ قطعات‌ اجرایی نصب‌ بر مبنای این‌ استاندارد ارائه‌ و مورد تأیید شرکتهای خدمات‌ مهندسی ذیصلاح‌ قرار گیرد.
 
لازم به ذکر است که این‌ دفترچه‌ یا پرونده‌ باید در هر حال‌ توسط‌ متصدی سرویس‌ آسانسور و یا شخص‌ یا سازمان‌ مسئول‌ برای انجام‌ آزمونها و بررسیهای دوره‌ای قابل‌ دسترس‌ باشد. موسسه‌ استاندارد، شخص‌ حقیقی یا حقوقی مسئول‌ انجام‌ آزمونها و بررسی های دوره‌ای را مشخص‌ میکند.)
 
 
 
گام دوم : ثبت آدرس و محل بازرسی و بررسی اطلاعات کلی ساختمان و آسانسور:
 
در زمان بازرسی آسانسور ، بازرس باید نسبت به تطابق محل بازرسی با محل بازرسی قید شده در مدارک درخواست بازرسی اطمینان حاصل نماید و مشخصات آسانسور نصب شده را با مدارک ارائه شده تطبیق دهد. مواردی که در مرحله اولیه حائز اهمیت هستند عبارتند از:
 
    نام متقاضی
    نام شرکت فروشنده آسانسور
    محل نصب آسانسور
    شماره پروانه ساختمان
    تاریخ صدور پروانه ساختمان
    شماره پلاک ثبتی
    نوع آسانسور
    ظرفیت کابین بر اساس نفر و وزن (کیلو گرم)
    تعداد توقف
    سرعت حرکت آسانسور (متر بر ثانیه)
    نحوه قرار گرفتن درب ها و تعداد آنها
    تعداد آسانسور در ساختمان مورد نظر
    نوع کاربری آسانسور : مسافر بری / مسافربر-باربر / خدماتی / ماشین بر
    نوع آسانسور : کششی / هیدرولیکی / وینچی
 
 
 
گام سوم : وارد شدن به چاهک آسانسور و بازرسی آیتمهای مربوطه:
 
در این مرحله در حضور نماینده شرکت طراح و نصاب آسانسور و ترجیحا” مالک یا نماینده وی (کارفرما) نسبت به بازرسی چاهک آسانسور اقدام می شود، درب آسانسور را باز کرده و با فشار دگمه طبقات فوقانی و با استفاده از کنتاکتوری که در هنگام بازرسی همراه دارید درب آسانسور را در مدار قرار داده و کابین آسانسور را به سمت طبقات بالا هدایت می کنید، این در حالی است که درب طبقه آسانسور در پایین ترین طبقه باز است و امکان دسترسی ما به چاهک آسانسور جهت آغاز فرایند بازرسی فراهم می آید.
 
(استاندارد 1-6303 بند 2-2-3-4-5: حرکت‌ آسانسور بطور خودکار باید منوط‌ به‌ قفل‌ بودن‌ در کابین‌ باشد ، . اگرچه‌ ، عملیات‌ مقدماتی قبل‌ از شروع‌ حرکت‌ میتواندانجام‌ شود این‌ قفل‌ شدن‌ باید توسط‌ یک‌ وسیلهایمنی برقی ،که‌ با بند 14-1-2 مطابقت‌ داشته‌ باشد ، برای سیستم‌ اثبات‌ شود.)

 
کلمات کلیدی مرتبط:
طراحی آسانسور, -نیروی محرکه موتور آسانسورها, آسانسور, آسانسور باربر, آسانسور خودرو بر, آسانسور غذابر, آسانسور مسافر بری, آسانسور معلولین, آسانسور مغناطیسی, آسانسوربدون گیربکس, آسانسورهای نمادار, آسانسورهای کششی, آسانسورهیدرولیکی, آسانسورگیربکس دار, اجرای ساختمان, اسانسورهای اینده, استاندارد سازی آسا,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی جامع تاسیسات مکانیکی آسانسور ، مباحث اجرایی تاسیسات مکانیکال آسانسور
بررسی ،تاریخچه آسانسورها (گذشته ، حال و آینده)، پاورپوینت
پاورپوینت آسانسور
بررسی و ارزیابی مراحل طراحی واطلاعات ساخت آسانسور از آماده سازی چاهک تا بتون ریزی
پاورپوینت ضوابط آتش نشانی درساختمان ها و اعلام واطفاء حریق