پاورپوینت بررسی تناسبات و هندسه در طبیعت و معماری

تاریخ ایجاد 15/02/1399 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 78 اسلاید .   قیمت: 8000 تومان   حجم فایل: 5269 kb  تعدادمشاهده  60  

پاورپوینت بررسی تناسبات و هندسه در طبیعت و معماری

بخشی از مطلب

ابتدایی‌ترین شیوه درجه بندی ، تقسیم دایره به شش قسمت بود . زیرا با شعاع دایره می‌توان این کار را کرد و سپس با استفاده از روشهای هندسی آن را به 3 و یا 12 تقسیم و سپس به 60 قسمت تقسیم نمود . این تقسیم هنوز هم در بسیاری از مسائل رایج است . مصریان باستان دستگاه اندازه‌گیری خود را در معماری بر این اساس تنظیم می‌کردند . خصوصاً اینکه عدد دوازده که در این نظام ایجاد می‌شود عددی کامل در دید آنها بود و مجموع اعداد مثلث قائم‌الزاویه اوسیریس (5، 4، 3) را ایجاد می‌کرد . این نظام در بین مسلمین به « نظام ستینی » مشهور است و هنوز هم ، بسیاری از حوزه‌ها از جمله ساعت ، نجوم و ... به این سیستم طبقه‌بندی می‌شوند .
سعید با تفصیل بیشتری سعی کرده به کارگیری نظام ستینی را در معماری کهن مصر و خصوصاً در معبد بزرگ آنها (معبد سوستریس اول ، معبد آن کاب شمالی و معدب رامسس چهارم) نشان دهد . مصریان معماری خود را بر اساس نظام مقدس دوازده تایی شکل می دادند . البته ریشة دوازده هم به عدد سه می رسد و خصوصاً مثلث اوسیریس که در نزد مصریان جایگاهی مقدس داشت و فیثاغورس این مطلب را بعدها از مصریان آموخت . اضلاع این مثلث با اعداد (4، 3، 5) متناظر بودند که مجموع آنها عدد 12 یعنی کلید اندازه‌گیری مصری‌ها را ایجاد می‌کرد[3].

آیت‌اللهی مستطیل     را مستعطیل افلاطونی می‌نامد و در مورد آن می‌نویسد : نسبت     در هر کهن غرب در دوران‌های پیش از تسلط « بخش طلایی» بعد از نسبت      ،  رایج‌ترین اندازه‌ها بوده است . نکتة جالب توجه این است که در خرد نگاره‌های ایرانی نیز پس از نسبت طلایی بیشتر از این اندازه استفاده شده است » . (آیت اللهی ، 1376، 191)
به گفته لولر:
«    ، سطح مربع را تقسیم می‌کند ،     شکل حجم‌دار معکب را تقسیم می‌کند و در آن هنگام به یاد می‌آوریم که همه چیز در جهان آفرینش یک حجم است . از نظر ساختاری در تشکیل هر حجم، سه گوشه ضرورت پیدا می‌کند . از این روست که تثلیث اصل آفریننده کلیه اشکال است . مکعب یکی از نمادهای نخستین جهان صوری است »‌. (همان، ص 67)
البته توجه به نظام سه در تمدنهای کهن دیگر هم نمونه‌هایی داشته است که کریچلو به برخی از آنها اشاره دارد . به طور مثال در فرهنگ ذن ژاپنی و چین باستان مثلث نشان از سه قطب انسان، بهشت و زمین بوده است . در هندسة تمثیلی هندو، شش ضلعی به عنوان دو مثلث درهم آمیخته به نام « چاکرای روشینو » خوانده می‌شد که یکی از آنها مثلث « شیوا » و دیگری مثلث «‌شاکی» نامیده شده‌اند[4] نهایتاً حضور همین مثلث را در فرهنگ یهود و مسیح و تثلیث آنها می‌توان مشاهده کرد . مثلث‌های درهم آمیخته هندو در فرهنگ یهود به عنوان مهر حضرت داود ، ستارة داوودی لقب می‌گیرند و مطابق تأویلات آنها با شش صفت الهی یعنی قدرت، عظمت، عقل، عشق، ترحم و عدالت تناظر می یابد . نهایتاً در فرهنگ گوتیک به شکل بارزتری تثلیث پدر ، پسر و روح القدس به عرصة هندسه و معماری راه پیدا می‌کند .

و.....

فهرست مطالب
مقدمه  
واژه شناسی هندسه
تعریف هندسه در میان فیلسوفان
هندسه در معماری
شیوه صحیح الگوبرداری از هندسه طبیعت در معماری
هندسه‌ها و تناسبات زرین در طبیعت و معماری «‌ هندسه مقدس‌ »‌
تعریف تناسب
هندسه و تناسبات بر اساس تقسیم دایره بر 8، 4، 2 ونحوه استفاده از این تناسبات در معماری :
مستطیل   ظلایی   :
ترکیب هندسه 3 و 5 در طبیعت ونحوه استفاده از این تناسبات در معماری
هندسه و تناسبات بر اساس تقسیم دایره بر 9، 6، 3 ونحوه استفاده از این تناسبات در معماری :
هندسه تناسبات بر اساس تقسیم دایره به 10 ونحوه استفاده از این تناسبات در معماری :
نسبت های طلایی در اهرام و معبد پارتنون
تناسب طلایی یا توالی فیبوناچی
رسم مارپیچ طلایی یا فیبوناچی
روش جبری برای بدست آوردن عدد طلایی :
روشهای هندسی برای بدست آوردن عدد طلایی

 
کلمات کلیدی مرتبط:
تناسبات در معماری ,هندسه در معماری ,هندسه طبیعت و معماری ,پاورپوینت هندسه در معماری ,هندسه و تناسبات بر ,هندسه تناسبات ,تناسبات در معماری : ,نسبت های طلایی در ,اهرام و معبد پارتنون ,تناسب طلایی یا توالی فیبوناچی ,رسم مارپیچ طلایی یا فیبوناچی ,روش جبری برای بدست آوردن عدد طلایی : ,روشهای هندسی ,