پاورپوینت بررسی ضوابط معماری کلاس ، آتلیه و کارگاه معماری

تاریخ ایجاد 31/04/1399 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 90 اسلاید   قیمت: 13000 تومان   حجم فایل: 3137 kb  تعدادمشاهده  86  

پاورپوینت بررسی ضوابط معماری کلاس ، آتلیه و کارگاه معماری

هر یک از رشته های آموزشی برای دروس عملی دارای آتلیه ها و کارگاه هایی با عملکردهای مختلف و مخصوصی هستند که برخی از آنها نیز بین دو یا چند رشته مشترک است . در طراحی کارگاه ها بهتر است ضوابط زیر رعایت گردد :
- کارگاه ها می بایست قابل انعطاف با تغییرات و روش های آموزشی و تکنولوژی باشد . به نحوی طراحی شوند که این تغییرات را پذیرا باشند .
- با توجه به افزایش عده ی دانشجویان ، درصدی متناسب و اضافه بر احتیاجات در نظر گرفته شود تا توسعه ی آن در آینده به آسانی امکان پذیر باشند .
- فقط قسمت های اصلی بصورت دائمی طراحی و اجرا شوند و بقیه فضاها به گونه ای طراحی شوند که انعطاف پذیر باشند .
- برای کارگاه هایی که در آنها فعالیت های عملی با دستگاه ها و ابزار بخصوص انجام می گردد، مانند کارگاه چوب و .... فضایی مخصوص مسئول کارگاه در نظر گرفته شود .  
- کارگاه و اتاق پروژه طبق نیاز هر گروه آموزشی باید پیش بینی شود .
- هر دانشجو دارای میز جداگانه ای برای انجام تمرینات خواهد بود . این میزها در کارگاه های مختلف آرایش خواهد داشت . همچنین برای هر کارگاه تعدادی میز کار گروهی در نظر گرفته می شود که مربی کارگاه آموزش های لازم را بصورت نظری و با استفاده از تخته سیاه به دانشجویان ارائه می دهد .
- تأمین نور طبیعی در معدودی از آزمایشگاه ها و کارگاه ها اساسی شمرده می شود . نور طبیعی را در کارگاه های کوچک می توان از پنجره تأمین کرد ولی در کارگاه های بزرگ تأمین نور از سقف اقتصادی تر است و قابلیت انعطاف فضاها و تغییرات را بیشتر می کند .
- در کارگاه هایی که از عناصر سنگین جهت آموزش استفاده می شود ، معمولاً دارای ارتفاعی بیش از 3 متر (تا 6 متر) با بار بیش از 700 کیلوگرم بر مترمربع یا دهانه ساختمانی بزرگ با وسعت فضای بیش از 100 مترمربع می باشد . به همین دلیل گاهی مناسب تر است که خارج از قالب اصلی ساختمان (پیوسته یا منفصل از آن ایجاد گردند) . سطوح سرانه پیشنهاد شده برای این قیبل از فضاها به طور متوسط 10 مترمربع و دامنه آن از 5 تا 20 مترمربع متغیر است .
- در هر کارگاه متناسب با نیاز تجهیزات و دستگاه های لازم قرار داده می شود و برای هر یک محدوده ی کاری در نظر گرفته می شود .
- بهتر است که استقرار کارگاه ها متناسب با عملکرد و فعالیت داخلی صورت پذیرد و کارگاه هایی که دارای سر و صدای بیشتری هستند و همچنین کارگاه هایی که می توانند مکمل یکدیگر باشند در جوار هم قرار گیرند ، در آتلیه های طراحی نیز برای هر دانشجو یک میز عملیاتی در نظر گرفته می شود و ابعاد هر میز که 100×80 سانتی متر می باشد به همراه صندلی سطحی برابر با 150×100 سانتی متر را اشغال می کند.
در یک بررسی کلی می توان گفت که کارگاه ها از سه بخش تشکیل شده اند :
الف – فضای کار با مکان هایی جهت بحث و گفتگو
ب – فضاهای خدماتی پشتیبانی از قبیل انبار ، سرویس های بهداشتی و ...
ج – فضاهایی با عملکرد مدیریت آموزشی شامل اتاق اساتید ، اتاق سرپرست و محلی جهت نگهداری نمونه کارهای انجام شده .
در طراحی کارگاه ها بهتر است ضوابط زیر رعایت گردد :
-    کارگاه ها می بایست قابل انعطاف با تغییرات در روشهای آموزشی و تکنولوژی باشد و به نحوی طراحی شوند که این تغییرات را پذیرا باشند .
-    با توجه به افزایش عده دانشجویان ، درصدی متناسب و اضافه بر احتیاجات در نظر گرفته شود تا توسعه آن در آینده به آسانی امکان پذیر باشد .
-    فقط قسمت های اصلی به صورت دائمی طراحی و اجراء شوند و بقیه فضاها به گونه ای طراحی شوند که انعطاف پذیر باشند .
-    برای کارگاه هایی که در آنها فعالیتهای علمی با دستگاه ها و ابزار بخصوص انجام می گیرد ، مانند کارگاه چوب و ..... فضایی مخصوص مسئول کارگاه در نظر گرفته شود .
-    گنجایش کارگاه ها بطور متوسط بری 40 تا 30 نفر پیش بینی گردد .
-    تأمین نور طبیعی جزء در معدودی از آزمایشگاه ها و کارگاه ها ، اساسی شمرده می شود (در عین حال کارگاه ها باید برای آزمایشات قابل تاریک شدن باشد .)
-    کارگاه هایی که از عناصر جهت آموزش استفاده می شوند ، معمولاً دارای ارتفاعی بیش از 3 متر (تا 6 متر) با بار زنده بیش از 700 کیلوگرم بر مترمربع یا دهانه ساختمانی بزرگ با وسعت فضای بیش از 100 مترمربع می باشد . به همین دلیل گاهی مناسب تر است که خارج از قالب اصلی ساختمان (پیوسته یا منفصل از آن ایجاد گردند) . سطح سرانه پیشنهاد شده برای این قبیل فضاها بطور متوسط 10 متر مربع و دامنه آن 5 تا 20 مترمربع متغیر است.
-    نور طبیعی را در کارگاه های کوچک می توان از پنجره تأمین کرد ولی در کارگاه های بزرگ تأمین نور از سقف اقتصادی تر است و قابلیت انعطاف فضاها و تغییرات را بیشتر می کند.
در یک بررسی کلی می توان گفت که کارگاه ها از سه بخش تشکیل شده اند :
الف – فضای کار با مکان هایی جهت بحث و گفتگو
ب – فضاهای خدمات پشتیبانی از قبیل انبار ، سرویس بهداشتی و ...
ج – فضاهایی با عملکرد مدیریت آموزشی شامل اتاق اساتید ، اتاق سرپرست و محلی جهت نگهداری نمونه کارهای انجام شده .
و....

 
کلمات کلیدی مرتبط:
معماری ,معماری آتلیه ,ضوابط معماری کلاس ، آتلیه ,کارگاه معماری ,پاورپوینت معماری آتلیه ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی برنامه فیزیکی بانک
پاورپوینت بررسی برنامه فیزیکی و ریزفضاها و استانداردهای فرهنگسرای کودک
پاورپوینت بررسی استانداردها و ضوابط طراحی دانشکده هنر و معماری
پاورپوینت بررسی استاندارد سایبان‌ها و انواع آن در معماری
پاورپوینت بررسی عایق‌بندی صوتی در معماری ، آکوستیک فضای داخلی
بررسی ضوابط ، استانداردها و برنامه فیزیکی طراحی ساختمان پزشکان
بررسی برنامه فضایی در طراحی مدرسه ابتدایی دخترانه
بررسی برنامه ریزی فیزیکی و ریز فضاهای طراحی مجتمع سینمائی ،فرهنگی
بررسی برنامه ریزی فیزیکی ، سرانه و ریز فضاهای طراحی موزه آب
پاورپوینت بررسی برنامه فیزیکی و مبانی طراحی مجموعه اختصاصی ورزش های آبی
برنامه فیزیکی نمایشگاه معماری
پاورپوینت بررسی ضوابط و استاندرادهای طراحی موزه ، فضاهای موزه ، اصول طراحی موزه
برنامه فیزیکی سرانه ها و ابعاد فضاهای مرکز و خانه هنر
دانلود پاورپوینت, ضوابط مکان یابی ایستگاههای آتش نشانی شهری
دانلود پاورپوینت برنامه فیزیکی مجتمع تجاری
برنامه فیزیکی و ریز فضاها و توضیحات فضایی